Dag 1

27 juni 2021 - Porto, Portugal

Ondanks dat ik via Ryanair geen zitplaats heb gekozen, heb ik geluk.. plaatsje bij het raam. Score! Ik raak aan de praat met een man die op zijn vrouw aan 't wachten is. Hij verteld dat hij meestal op vakantie gaat naar Amerika via KLM, maar in het vliegtuig slapen doen ze nooit.. Leuk om te zien dat ik deze man letterlijk 50 minuten later met z'n mond open heerlijk zie te snurken.

Om met het openbaar vervoer door Porto te reizen heb ik een Porto card besteld. Deze kan je vervolgens ophalen bij een balie op de airport. Hiermee kun je onbeperkt met het openbaar vervoer reizen en krijg je nog wat korting voor musea of andere attracties. Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of dit goedkoper is dan zelf tickets aanschaffen bij de automaat. Maar het idee dat ik niet onder hoge druk (met 6 mede toeristen die in je nek aan 't hijgen zijn) bij de automaat hoef te staan en uit te vogelen wat voor tickets ik nodig heb en in welke zones ik wil reizen, ga ik helemaal akkoord met de deal om voor € 8,25 per dag te reizen.

Ik word bij m'n appartement ontvangen door Dietmar. Hij heeft 20 jaar geleden in Nederland gewerkt. Hij verteld met behulp van een kaart in een combinatie van Engels en Nederlands de leuke plekjes in Porto. Ik kan volgens hem gewoon alleen maar naar beneden lopen en dan kom ik vanzelf in het oude centrum. Als ik naar 't appartement terug wil, hoef ik dus alleen maar weer naar boven te lopen. Easy peasy right? Ik kom gelijk het station Sao Bento tegen. Dit station heeft prachtige (zogeheten) Azulejos (zie foto). Hoe verder ik naar beneden loop hoe drukker het wordt. Ik verken Cais de Ribeira langs de rivier de Douro. Tijd voor koffie en een typisch Portugees lekkernij Pastel de Nata. Erg sfeervol dankzij de straatmuziek. Het is wel wat druk, dus ik kies ervoor om daarna de Douro over te steken via de brug Ponte D. Luis I naar de Port kade. Je kan hier heerlijk aan de rivier zitten (op een bankje of gewoon in het gras) met een mooi uitzicht over de stad. Ik ga op zoek naar een plek die Nederland - Tsjechië aan heeft staan. Ik kom op een terras te zitten waar Marcus mijn serveerder is. Achja serveerder.. Een entertainer! Hij zingt over het terras heen en checkt  bij de gasten (of in zijn woorden 'my friends') waar ze vandaan komen en of alles goed met ze gaat. Marcus doet het voorstel om zijn passion fruit sangria uit te proberen. Ik moet ook even proeven in zijn bijzijn, want als het niet lekker is krijg ik hem gratis. Hij is goedgekeurd en ik ben Marcus zijn 'new friend'. Met wat olijfjes en een kaasje kijk ik de eerste helft van de wedstrijd. Ik ga op gevoel terug wandelen naar m'n appartement, met de tip van Dietmar, gewoon weer naar boven lopen. Wat een makkelijke stad! Ik vind hem zo weer terug. En dat zegt een persoon die het richtingsgevoel heeft van een borrelnoot. Het appartement is trouwens boven verwachting goed. Erg modern, schoon en met 2 slaapkamers én 2 badkamers, heb ik niks te klagen. Ik ga mij even opfrissen, boodschapje doen en ergens een leuk restaurantje zoeken.

1. Esmee:
    27 juni 2021
    Hi Borrelnootje! Goed om te lezen dat je eerste daggie fijn is verlopen. Een echte solo rijziger. Plannen en vooruit denken,vragen en gewoon doen. Love you
  2. Jesse:
    27 juni 2021
    Er komt bloed uit mij eigen Es, rijziger?! Veel plezier ster :-)
  3. Jan Adam:
    27 juni 2021
    Super dat je ons meeneemt zo, Ster. Dat interieur van het station is prachtig. Zo te zien is het weer redelijk/goed.
    Pa
  4. Jan Adam:
    27 juni 2021
    Ha mam hier. wat gaaf jouw eerst dag in Porto. Leuk om zo een beetje met je mee te reizen.
  5. Jet:
    27 juni 2021
    Ik ben nu al zo blij om dag 1 te lezen. Blij ook voor jou…. Dat je daar nu bent!
  6. Ton Altena:
    28 juni 2021
    Hej Sterre, solo reizen een fantastische wijze om alles te ontdekken, ook bij jezelf! Ik lees mee. Zon in gezicht, de wind in je rug, smile and be safe!